Únava při autoimunitních nemocech

25.11.2022 18:43
Zdraví neznamená nepřítomnost nemoci. Je to jen vychýlení komplexního systému těla z rovnováhy. Nemoc nemusí znamenat nepřítomnost pohybu. Mírné fyzické cvičení a pohybová aktivita je obrovským pomocníkem v době nemoci a bolestí, uvolňuje svaly, blokuje signály bolestí v mozku, pomáhá s léčbou těla i duše. Téma cvičení při nemocech, nejen autoimunitních, je mým oblíbeným tématem, kterému se teď budu častěji věnovat i tady na webu. Dnes něco o únavě při autoimunitních poruchách.

Autoimunitní onemocnění může zásadním způsobem změnit Váš život. Pro mnoho lidí s autoimunitní nemocí či poruchou je únava tím nejvíce vyčerpávajícím příznakem. Liší se od únavy, kterou většina lidí pociťuje po dlouhé práci nebo cvičení nebo když se špatně vyspali. Je to pocit neustálého vyčerpání, kvůli kterému je těžké přežít celý den, natož se účastnit aktivit, které Vás baví.

Tak jako všechno je individuální, může jeden být na tuhle únavu vcelku slušně adaptovaný, zatímco pro mnoho dalších je únava frustrující. Není to něco, co by Váš lékař mohl změřit nebo otestovat. Pro ostatní lidi kolem Vás často není patrná, ale pro Vás je velmi reálná.

Proč jdou autoimunitní onemocnění a únava ruku v ruce, není zcela jasné, ačkoli zánět to může částečně vysvětlovat. Mezi další možné faktory patří bolest, špatný spánek, nečinnost a depresivní nálada.

Pokud pociťujete únavu, která Vás zcela zbavuje energie, není to známka slabosti. Nesnažte se ji přemoci. Věnujte pozornost svému tělu a zvolněte tempo. Pokuste se najít strategie, jak zvládat hladinu své energie.

Zde je několik typů, námětů, které Vám mohou pomoci:

Uvolněte se. Snažte si přiznat, že toho děláte příliš mnoho a něco vypusťte. (Obvykle trvá nejdéle to vlastní přiznání si).

Informujte rodinu a přátele. Řekněte jim o svých potížích a vysvětlete jim, že to není Váš nezájem o čas strávený s nimi při různých plánovaných aktivitách, ale že Vás oslabuje Vaše autoimunitní porucha a způsobuje Vám nepříjemnou únavu. Aby pochopili, že budete muset zrušit nebo změnit plány.

Plánujte dopředu. Pokud máte málo energie, využijte ji jen na nejdůležitější činnosti ve svém diáři, a čeká-li Vás náročný den, připravte se na něj den či dva předem, nenechávejte si tu přípravu až na večer před.

Dbejte na stravu. Autoimunitní nemoci s sebou nesou i doporučení dodržovat určitá dietní omezení nebo speciální diety. Pokud občas hřešíte, v období, kdy cítíte zvýšenou únavu, zvyšte i důraz na jídlo, které si dopřáváte. Bez zdravé, myšleno pro Vás speciálně zdravé stravy, se Vaše tělo únavy jen tak nezbaví. Nedodržování diety, nedostatek výživných látek ve stravě, nepravidelnost jídla, neklid u jídla (čtení, telefonování, surfování po netu, mluvení, hluk, atd.), to všechno jde proti zotavení obecně, nejen při nemoci.

Dopřejte si dostatek spánku. Spánek speciál. Pokud se cítíte hodně unavení, vyčerpaní, snažte se zdřímnout po obědě, pokud to jde. Máte-li potíže se spánkem, (což může být způsobeno i tou autoimunitní poruchou), snažte se naučit a dodržovat spánkové návyky. Každému může vyhovovat něco jiného, ale vyzkoušet něco, a toho se zkusit po nějakou dobu držet, je základ. Dobrý spánek a návyky se podporují od samého rána, anebo vlastně už od samého večera. Jděte si lehnout každý den ve stejnou pravidelnou dobu a snažte se vypnout všechna světla, zvuky. Někdo si rád pustí meditativní hudbu, jiný si rád něco přečte, někdo další si dopřeje masáž od partnera. Dobrá je i večerní meditace, ideální i s večerním cvičením na dobrou noc. Pokud v posteli rádi čtete, tak nejdříve čtěte, a pak si dejte Vaši večerní uklidňující cvičební skladbu nebo meditativní uvolňující relaxační cvičení.

Dopřejte si ranní slunce. I to patří ke spánkové hygieně, ke spánkovým dobrým návykům. Ničí-li Vás únava autoimunitních chorob a zároveň nemůžete v noci spát, snažte se začít nový den procházkou na slunci, na denním světle, aspoň patnáct minut. V období pošmourného počasí, na podzim, v zimě, doporučuji dnes velmi moderní a dostupná LED světla. Terapie červeným a blízkým infračerveným světlem například může být velmi cenným pomocníkem, který Vám pomůže restartovat buněčnou energii a udržovat dobrou náladu i v časech pro Vás ne úplně veselých. A může Vám pomoci ještě s Vaší nemocí. Ale jako u všeho, i toto je velmi individuální, musíte se zeptat svého lékaře i pátrat na vlastním těle. I s těmito pomocnými doplňky léčby to může být stejné jako s léky, něčemu pomohou, něco jiného v těle mohou rozladit.

Pravidelně cvičte. Fyzická aktivita může udržet Vaše tělo v dobré kondici, což pomůže zvýšit energii. Je ale velmi důležité, zvláště u některých typů autoimunitních poruch, znát míru a snažit se dodržovat pravidelný rozvrh cvičení, který snesete. Klidně třikrát denně několik minut cvičení. Připravit si (nebo si nechat připravit) sendviče z několika cviků a dát si každou hodinu malé sousto. Nezapomeňte, i chůze se počítá, a je venku, na vzduchu. Ono, když Vám například chybí železo a hemoglobin, taková okysličující prochajda či lehký běh, to může být chutný lék.  Mírné fyzické cvičení a pohybová aktivita je obrovským pomocníkem v době nemoci a bolestí, uvolňuje svaly, blokuje signály bolestí v mozku, pomáhá s léčbou těla i duše.

Snažte se o dobrou náladu. A pokud na ni nestačíte sami, najděte si podporu. Pokud nefungují Vaše oblíbené odpočinkové aktivity, jako například čtení, poslech hudby, meditace, různé tvůrčí činnosti, procházky, cvičení, slunce, poraďte se s lékařem. Psychická únava taky bere energii. A Vaše potíže se tím pádem násobí.

Veďte si deník. Všechno si pište. Co jste jedli, jak jste spali, kolik jste toho ušli, atd. A pak k tomu připište Vaše pocity. Cítili jste se unavení moc, středně, cítili jste se dobře, plní energie.

U autoimunitních poruch je vedle lékařské péče důležité naučit se vnímat a poslouchat to svoje tělo, sladit se s ním do vzájemné úcty a pohodového partnerství. Protože "pokud to cítíš, můžeš to změnit", jak říká základní princip samoléčby. A tělo, ten zázračný komplexní systém, schopnosti samoléčby bezesporu má.

Tento článek sem vkládám den před první adventní nedělí, takže Vám všem přeji hodně zdraví a krásný adventní čas.

Beata BB