Jak dlouho čekat, než se vrátíte ke cvičení po Covidu?

24.1.2022 17:18
Možná jste to sami zažili nebo právě prožíváte, zůstali jste v izolaci nebo v karanténě, máte pozitivní testy, ale žádné velké příznaky. Jste jen lehce nachlazení, bolí vás hlava nebo se cítíte jen nezvykle unavení. Anebo máte za sebou pár týdnů nepříjemných, strávených naštěstí doma, ale že vám dal na lůžku slušně zabrat. Chcete se vrátit do normálního života, do kterého patří i pravidelné cvičení, rekreační sport, tanec, zkrátka tělesný pohyb. Chcete se do toho vrhnout hned, ještě doma, hlavně vy asymptomatičtí, někteří se dokonce hned vrháte, jiní váháte. Kdy začít, ptáte se.

Pustila jsem se do pátrání, kromě toho, co už jsem zaslechla nebo přečetla dřív, zajímá mě Omikron, protože ten se projevuje právě těmi nenápadnými příznaky, které svádí k tomu žít a cvičit naplno furt pryč. Ale nejen teď s Omikronem, od začátku doby kovidové existovaly asymptomatické případy a podle článku publikovaného v časopise JAMA z r. 2021 (odkaz pod článkem) je asi 40% všech případů covid asymptomatických.

Existují výzkumy, které svědčí o tom, že cvičení může stav nemocného symptomatického zhoršit, ale neví se, jak je to u asymptomatických případů. Může to být stejné, minimálně v tom, že si člověk zbytečně prodlouží dobu zotavení. Tělo bojuje s živou infekcí, imunitní systém je přetížen, tak proč ho vystavovat ještě dalšímu stresu, které mu působí cvičení, zvláště ty vyšší intenzivní a WOD způsoby (WorkOut). Možná je asymptomatický jedinec, který neví o své nákaze, unavený, ta únava může být příznakem a varováním zároveň.

Podle zdrojů asi 22% případů poznamenalo nějaké postižení srdce, existují důkazy i o spojitosti s myokarditidou (zánět srdečního svalu vyvolaný virem, odkaz pod článkem), ale stále to jsou malá čísla. Ale jsou. Je proto moudré být k sobě otevřený, naslouchat svému tělu a poslouchat se. Zklidnit hlad po endorfinech, neutečou, naopak, s ještě větší vášní budou tryskat, až přijde ten správný čas.

Cvičení je prevence, ale i lék, může nám pomoci cítit se lépe, ale jen tehdy, když jsme na to dokonale připraveni ho správně začít užívat.

Čím se řídit? Co jsem načetla a co si z toho beru pro sebe i pro vás?

O Covidu a jeho týpku Omikronu toho zatím stále nevíme dost. Víme ale, že jsme každý jiný, a každý máme jiné příznaky, i ty nenápadné. Bolení hlavy, bolesti zad, únava, chrapot, noční pocení, bolesti břicha, průjem, to jmenuji ty nejmíň nápadné. Omikron profrčí tělem během tří dní. 

The American College of Sports Medicine například doporučuje být 7-10 dní v klidu, (při mírném průběhu).

Pak už je dobré zkusit odstupňovaným způsobem jemné aktivity a cvičení nízké intenzity WID (WorkIn) a krátké procházky.  Pokud jste měli teploty, měli byste dát tělu víc času, vnímat ho. Někdy se děje, že se tři dny cítíte už úplně fit, ale čtvrtý den zase špatně. Mně osobně se líbí pravidlo 7 dní po sobě jdoucích bez příznaků, až už se zkrátka nevrací příznaky, tak můžete začít a postupně navyšovat vaši zátěž. A i pak neskočit rovnou do vysoké intenzity, hlídat se, hlavně není-li překrvený hrudník (cítili byste tlak nebo bolest pod krkem) a žaludeční potíže.

Pak už se ale zase tolik nebát, lehká bolest hlavy nebo rýma už by vám neměla bránit pokračovat. Uvážené cvičení je totiž velmi přínosným pomocníkem i u postcovidových syndromů. (Odkaz pod článkem). Jako u všech rekonvalescencí.

Jo, tak nějak to i mně samotné připadá rozumné, kdo byl zvyklý cvičit denně, stejně, když mu je zle, leží a spí. Pak si každý den, kdy mu je líp, dá 5 - 10 minut hýčkavých rutin na chodidla, dlańové fascie, protáhne krk, hrudník, provětrá plíce.

Postupně přijde na řadu i jemné cvičení zaměřené na zotavení z mírné až středně závažné infekce. Pro každý den zotavení můžeš mít sérii 4 strategicky sestavených cviků a pomalu a postupně jít přes zotavení zpátky k odolnosti a síle. 

Jsou lidé, kteří s těžkým průběhem ještě půl roku po atace laborují se zdravím. Od 12tého ne dne, ale týdne teprve začínají s lehkým cvičením, protože dřív toho nejsou sami schopni. Takže, ..., víte, co asi chci říct. Nechci říct buďme rádi za rychlovku, protože nevíme, co tenhle Mistr zanechá za stopy v našich tělech do budoucna. Ale dobrá, buďme rádi za rychlovku, ale nepodceňujme ji.

Konzistence, tj. pravidelnost, stabilita, rovnováha, důslednost a chytrý trénink, to je cesta dopředu. K odolnosti, síle a dlouhověkosti, nejen té pohybové.

Mohu vás na/vést, doporučit, ukázat, podělit se s vámi, inspirovat. 

Strukturované chytré a jednoduché koktejly cvičení, jsou účinné, mají jasný záměr a baví vás svou variabilitou.

Pište mi, nejen o trénink, ale pište mi i vaše vlastní zkušenosti a příběhy.

Těším se.

Beata BB

Myocarditis: COVID-19 is a much bigger risk to the heart than vaccination (theconversation.com)

Global Percentage of Asymptomatic SARS-CoV-2 Infections Among the Tested Population and Individuals With Confirmed COVID-19 Diagnosis: A Systematic Review and Meta-analysis | Global Health | JAMA Network Open | JAMA Network

IJERPH | Free Full-Text | Post-COVID-19 Syndrome and the Potential Benefits of Exercise | HTML (mdpi.com)