Čas pro Slunce

20.2.2022 08:53
Ty nejlepší věci jsou prosté a všichni je známe. Navíc jsou zadarmo. Například takové Slunce.

Světlo je hlavní kontrolou našeho denního a nočního cyklu, ovlivňuje vše od tělesné teploty přes metabolismus až po spánek. Přirozené denní světlo má pozitivní dopad na psychologickou a zrakovou pohodu člověka. Žádné světlo nemá stejný účinek jako nefiltrované světlo sluneční. Zvláště to ranní slunce, mezi sedmou a devátou hodinou.

Ne každý člověk si může dovolit být každé ráno doma na zahradě, na terase, na procházce, aby mohl přijímat ranní slunce jako dávku léku každý den. Hodně lidí proto dnes využívá různá světla umělá. (LED terapie). Ale žádné z nich se nevyrovná tomu nejpřirozenějšímu nefiltrovanému, přírodnímu. 

Terapie ranním sluncem:

Ideálně hned po probuzení, 30 - 45 min., bez slunečních brýlí, ne přes sklo. Slunce svítí i za mraky. :-)

Zahřátí, prohřátí, harmonizace tělesné teploty. Ranní slunce zahřeje na srdci a rozzáří tvář. Bez ohledu na kalendář. 

Ranní produkce stresového hormonu kortizolu. Pokud vše funguje jak má, tak se k večeru a na noc hladina kortizolu výrazně snižuje, abychom mohli klidně usnout a ráno se opět zvýší na zdravou úroveň nutnou k radostné denní aktivitě. Pokud je člověk zasažen chronickým stresem a nebo má narušený biorytmus funguje to přesně obráceně. Večer hladina kortizolu stoupá a brání nám usnutí a ráno se snižuje a tím prohlubuje celkovou únavu. 

Sluneční svit podporuje produkci serotoninu. Serotonin je zodpovědný za dobrou náladu, optimistické myšlení a pocit zasycení. Pomáhá organismu vytvářet a udržet si pozitivní emoce a náladu. Hraje důležitou roli v tom, jak se člověk každodenně cítí. Při nízké hladině serotoninu pociťuje stres, depresi, úzkost, je citlivější na bolest a může mít problémy s pamětí. Nerovnováha serotoninu může být i příčinou různých trávících problémů.

Kdo v noci špatně spí, měl by trávit víc času na (ranním) slunci.

Slunce je nejdůležitějším přírodním zdrojem vitamínu D. I krátké dávky pobytu na slunci mohou umožnit tělu produkovat množství vitamínu D, které tělo na den potřebuje. Což ale v dnešní době není pro člověka tak snadné, jak se zdá. 

Proto člověk 21. století hledá všechny možné způsoby na cestě za zdravím. Ne každý si může dovolit jít do práce až si dá ranní rutinu ve formě procházky, rozcvičky či posezení na slunci. Člověk dnes bere za vděk i umělé osvětlení ve vhodném spektrálním složení. Správné osvětlení má schopnost ovlivnit výkonnost jedince, ozdravit pracovní prostředí, potlačit symptomy některých chorob, aktivně působit proti sezónní depresi a díky nejnovějším poznatkům a dostupným technikám dokáže také účinně ovlivňovat lidský cirkadiánní rytmus. 

Cirkadiánní rytmus je neviditelná skrytá a přirozená síla našeho těla, která umí střídavě zapínat a vypínat tělesné funkce, aby kromě práce, zvládlo naše tělo i regeneraci, a naše zdraví se drželo/vrátilo k dokonalosti. I tato síla, neposilována rovnovážnou pravidelností, narušována vnějším prostředím, vnějšími a vnitřními okolnostmi, může ochabnout. 

Snychronizace se sluncem pro ni může být posilujícím prostředkem.

10 minut ranního slunce udělá službu pro zdravý rytmus těla jako 5 hodin odpoledního.

Ať žijí měsíce roku, kdy svítá brzy. Už se zase blíží.

Těším se na ně. 

Vy taky. Nezávisle na sobě říkáte, jak moc už vám slunce a jeho svit chybí.

Pište mi k tomuto a ještě připomínám i příspěvky do wellness "soutěže", do 28. února můžete posílat.

Těším se na ně. :-)

 

Mějte pohodové a sluncem prosvětlené dny mezi zimou a jarem!

Beata BB